Navteq alaskirjauksista

Nokia ilmoitti Navteqin ostamisesta tiedotteella joka julkaistiin 1.10.2007. Tuolloin kauppahinnaksi mainittiin 5.4 miljardia euroa (7.7 miljardia dollaria) nettona, puolet tästä rahoitettiin käteisenä ja puolet velalla. Olisi mielenkiintoista tietää että otettiinko velka dollaripohjaisena vaiko europohjaisena (tosin dollarin kurssi oli kaupan toteutuessa suurin piirtein sama kuin nyt. Helmi-maaliskuussa dollari oli vahvistunut n. 10% euroa vastaan mutta alkoi siitä jälleen heikentyä). Kauppa toteutui 10.7.2008 eli Navteq on ollut mukana Nokian tulosjulkistuksissa 3Q 2008 lähtien.

Nokia on alaskirjannut Navteqia seuraavasti:

  • 3Q 2008: 109 M€
  • 4Q 2008: 121 M€
  • 1Q 2009: 125 M€
  • 2Q 2009: 119 M€
  • 3Q 2009: 111 M€
  • Yhteensä tähän asti 585 miljoonaa euroa

Julkistaessaan 3Q 2008 tulosta Nokia ilmoitti että alaskirjaustarve Navteqin takia on 2 miljardia euroa ja alaskirjaus tullaan tekemään viiden vuoden aikana. Vuosina 2008, 2009 ja 2010 Navteq tulee tekemään tappiota alaskirjaukset huomioiden ja siitä lähtien voittoa. Nokia on pysynyt tuossa viime vuonna ilmoittamassaan alaskirjaustahdissa kuten tuosta yltä voi laskeskella. Ja mitä enemmän Nokia alaskirjaa, sitä vähemmän se maksaa veroja. Kassavirtaanhan nuo alaskirjaukset eivät vaikuta mitenkään.

Nokian mielestä Navteqin oikea hinta on siis 3.4 miljardia euroa. Katsotaanpa onko tuo arvio oikeansuuntainen vertaamalla Navteqin tämän vuoden tuloksen ja liikevaihdon kehitystä.

  • 4Q 2008: liikevaihto 206 miljoonaa euroa. Operatiivinen voitto 53 miljoonaa
  • 1Q 2009: liikevaihto 134 miljoonaa euroa. Operatiivinen voitto 5 miljoonaa
  • 2Q2009: liikevaihto 148 miljoonaa euroa. Operatiivinen voitto 19 miljoonaa
  • 3Q2009: liikevaihto 166 miljoonaa euroa. Operatiivinen voitto 43 miljoonaa

Yhteensä yhden kokonaisen vuoden aikana liikevaihtoa on tullut 654 miljoonaa ja operatiivista voittoa 120 miljoonaa. Nokia ennustaa että ensi vuodelle Navteq tulee tekemään operatiivista voittoa suuremmalla marginaalilla kuin Devices&Services jonka pitäisi yltää 12% marginaaliin. Jotta päästäisiin tuonne 3.4 miljardin euron markkina-arvoon pitäisi PE-luvuksi laskea 28 (Applen PE on 33 ja Googlen 40). Kyllä tuo Nokian arvioima markkina-arvo ihan suhteellisen realistiselta vaikuttaa kun ottaa huomioon että tämä taantuma pudotti Navteqin voittoa ja hidasti liikevaihdon kehitystä aika selvästi ja nyt tästä kuopasta ollaan jo selvästi kiipeämässä pois. Mielestäni siis tarvetta lisäalaskirjauksille tuon ilmoitetun kahden miljardin euron lisäksi ei ole tai jos onkin, niin ainakaan se ei ole merkittävä.

Mutta FIMin ja Kauppalehden mielestä on. “Emme olisi yllättyneitä, jos Nokia kirjaisi alas osan Navteqista jo viimeisen neljänneksen tuloksessaan, FIM perustelee aamukatsauksessaan“. Täytyy kyllä ihmetellä onko FIMin tähtianalyytikko ollenkaan perehtynyt Nokiaan ja edes vilkaissut Nokian tulostiedotteita. Tälläinen ilman hienoa kaupallista koulutustakin operoiva harrastelijasijoittaja kuten meikäläinen pystyi nämä tiedot löytämään muutamassa minuutissa. FIM saattaa siis yllättyä jossain vaiheessa kun huomaa että Nokia on alaskirjannut Navteqia jo 3Q 2008 lähtien. Toki Nokia tulee tekemään vuosittaisen IFRS testauksen 4Q:n aikana joten on mahdollista että Nokia tekee hienosäätöjä Navteqin alaskirjaussuunnitelmiinsa. FIMin tähtianalyytikolle sellaiset terveiset että minä olen aivan varma että Nokia tulee alaskirjaamaan Navteqia myös 4Q 2009 aikana. Lupaan lopettaa bloggaamisen mikäli näin ei tapahdu.

*UPDATE* Nyt kävi niin että olin sekoittanut poistot ja liikearvon (goodwill) keskenään. Lisää tuolla kommenttipuolella. Pahoittelut :)

Lieko kyseessä sama FIMin tähtianalyytikko mutta laitetaanpas vielä bonukseksi FIMin näkemys Nokian strategiasta: “Nokia on hukannut strategiansa. Hän huomauttaa, että sijoittajatkaan eivät ole selvillä, aikooko yhtiö profiloitua jatkossa kännykkävalmistajana vai palveluntarjoajana

Samoilla linjoilla on myös FIM Pankin sijoitusjohtaja Raul Konnos, joka hakee vertailukohtaa kommunismin ajasta. Hän toteaa, että Nokian julkisuuteen välittämä viesti ja vallitseva todellisuus ovat erkaantuneet toisistaan.

- Kun todellisuus ja vallitseva firman johdon liturgia eroavat riittävästi toisistaan, niin sitten menee huonosti. Ihmiset eivät yksinkertaisesti usko siihen, mitä sanotaan“.

Minulla on FIMin tähtianalyytikoille ja Kauppalehdelle uutinen. Täällä on ainakin yksi sijoittaja jolle tässä(kään) asiassa ei ole mitään epäselvää. Nokian strategia ei juuri selvempi voisi olla ja täytyy sanoa että ihmettelen kovasti millä ammattitaidolla nämä tähtianalyytikot ja sijoituspäälliköt tälläisiä lausuntoja antavat?! Nokia panostaa sekä laitteisiin että palveluihin. OVI-palvelut integroidaan uusiin laitteisiin. Tätä viestiä Nokia on toistanut tilaisuudesta toiseen. Nokia kertoi joulukuun alussa CMD:ssä että on pudottanut ensi vuoden suunnitelmistaan joitakin malleja pois mutta tekee ne jäljelle jäävät mallinsa paremmin ja integroi palvelunsa niihin entistä paremmin. Jos ihan tälläiset perusasiatkin tuottavat näin suuria ongelmia pankiiriliikkeelle niin olisin kyllä erittäin huolestunut jos minulla olisi omia rahojani kiinni ko. pankin rahastoissa.

On toki sitten eri asia miten tuo strategia toimii käytännössä yhä kovenevassa kilpailuympäristössä. Applen iTunes+iPhone  palvelu+laite yhdistelmä ja Googlen palveluvalikoima yhdistettynä Android-laitteisiin ja mahdollisesti tulevaan Googlen omaan laitteeseen ovat Nokialle isoja haasteita ja  samalla kertovat selvästi siitä mikä on suuntaus.  Laitevalmistajat ovat perustamassa tai perustaneet kilpaa sovelluskauppoja jotka integroidaan tai on integroitu laitteisiin. Palveluiden ja laitteiden saumattomaan kokonaisuuteen pyrkivät kaikki. Miten hitossa tähtianalyytikolta tälläinen kehitys on jäänyt huomaamatta??!!

Navteqista löytyy lisätietoja, vaikkapa FIMin tähtianalyytikoille ja sijoituspäälliköille, firman kotisivuilta ja Wikipediasta.

Advertisement

Tags: , , ,

11 Responses to “Navteq alaskirjauksista”

  1. Karpo Says:

    Hyva kirjoitus, olisi mielenkiintoista nahda tahtianalyytion vasta kirjoitukseesi, mutta varmasti emme tule sita nakemaan. Kun perusasiat eivat ole tiedossa on helppoa huudella puskista.

  2. Laimea Silli Says:

    aivan, aivan…

  3. Supe Says:

    Nyt on kirjoittajalla menneet liikearvon alaskirjaus ja normaalit poistot niin iloisesti sekaisin ettei mitään väliä. Mainitsemasi 111 miljoonaa ei ole liikearvon poistoa vaan “aineettomien hyödykkeiden poistoja ja muita hankintaan kohdistuvia eriä”.

    IFRS:n mukaisia liikearvon alaskirjauksia ei voi vähentää verotuksessa. Oletko ikinä muuten miettinyt että mistä IFRS-tilinpäätös laaditaan ja mitä tilinpäätöstä käytetään verotuksena pohjana? Ja yleensäkin, mikä on suomalaisen yritysverotuksen verotettava yksikkö?

    Liikearvon alaskirjaus ei suoranaisesti vaikuta kassavirtaan mutta epäsuorasti se vaikuttaa. Oikeastaan se on vieläkin suurempi juttu kuin nykyisen kassavirran heikennys.

    Kyllä se FIMin analyytikko vaan vieläkin nauttii ainakin minun arvostustani.

  4. Laimea Silli Says:

    en kiellä mahdollisuutta että minulla olisi iloisesti mennyt poistot ja liikearvon alaskirjaus sekaisin. Kiitoksia kommentista ja korjauksesta ja pahoittelut FIMin tähtianalyytikolle jos näin tosiaan on.

    Minulla on tosin ollut se käsitys että liikearvo kirjattaisiin aineettomiin hyödykkeisiin yrityskauppojen yhteydessä kuten nyt siis tässä tapauksessa. Piti oikein tarkistaa Wikipediasta mitä siellä sanotaan ja näin siellä sanotaan: “Liikearvo merkitään aineettomaan omaisuuteen, ja se syntyy yleensä yrityskaupan yhteydessä” http://fi.wikipedia.org/wiki/Liikearvo

    Kun Supe tunnut kirjanpidosta ymmärtävän niin suositteletko minulle kirjanpito-kirjaa jossa olisi käsitelty myös IFRS:ää. Pitänyt jo pitkän aikaa joku kirja aiheesta lukaista mutta ei ole oikein innostanut. Josko nyt saisi aikaiseksi?

  5. Supe Says:

    Liikearvo on aineeton hyödyke mutta se kirjataan omaksi eräkseen. Jos liikearvosta tehdään alaskirjaus, se kerrotaan erikseen. Mikäli taas sanotaan, että on poistettu aineettomia hyödykkeitä, se ei tarkoita liikearvoa. Liikearvosta ei saa tehdä poistoja.

    Aihe on ilmeisen vaikea, ainakin kotimaisten talouslehtien jutut aiheesta ovat surullista luettavaa. Samoin kuin erään oikeustieteen tohtorin, joka ei tunnu pitävän hiihtäjän kanssa seurustelevasta toimitusjohtajasta, kirjoitukset.

    Suomalaisesta kirjanpidosta en ole lukenut kirjoja aikoihin mutta mikäli maailma ei kovin kovasti ole muuttunut, Leppiniemen kirjoja voi suositella. IFRS:ää ja suomalaista kirjanpitoa ei kai ole käsitelty samassa kirjassa, ainakaan kovin onnistuneesti. Perehdytyksenä kirjanpitoon yleensä ja sen ongelmiin sekä IFRS:ään toimii hyvin esim. Alexander, D & Nobes, C (2004) Financial Accounting – an international introduction. Harlow: Prentice Hall.

  6. PPP Says:

    Hyvä artikkeli!

    Myös itselläni oli samansuuntaisia ajatuksia kun luin analyytikkojen kommentit. Kyseiset sankarit puhuvat mitä sylki suuhun tuo, perehtymättä itse aiheeseen.

    Lisäksi Kauppalehti on mennyt viime aikoina ns. roskalehtien suuntaan: julkaistaan uutisotsikoita joilla pyritään saamaan mahdollisimman monta klikkausta itse uutiseen. Varsinaisella uutisen sisällöllä ei ole enää mitään laatuvaatimuksia.

  7. Laimea Silli Says:

    Kiitos Supe. Tarvii tutustua tuohon “Financial accounting” opukseen ja Leppiniemen kirjoihin. Ihan selkeesti tässä nyt pitää aihetta opiskella.

    Kertauksena vielä Supe. Jos siis olet oikeassa ja FIMin häiskä on oikeassa niin Nokialla on taseessaan Navteqin ostamisen jälkeen goodwilliä (liikearvoa) jota se mahdollisesti alaskirjaa 4Q:lla ja tämä ei ole veronvähennyskelpoista. Kuinka paljon tuota goodwilliä Navteqin takia taseessa on? Katsoin että 30.9.2009 Nokialla oli 5.189 miljardia euroa goodwilliä. 2Q 2008 (ennen Navteqin oston hyväksymistä) Nokian goodwill oli 1.512 miljardia euroa ja 3Q 2008:lla 5.577 miljardia euroa. Neljä miljardia tuli siis lisää goodwilliä yhdessä kvartaalissa. Nokia kirjasi alas 908 miljoonaa euroa NSN:n liikearvoa (nollasi sen) taseestaan 3Q 2009. Taseeseen tuo NSN:n goodwill päätyi 2Q 2007 joten näyttäisi siltä että Navteqin liikearvo (goodwill) on likimain 4 miljardia euroa. Jaa-a. Voi siis hyvinkin olla että Nokia kirjaa sitä alas 4Q:lla.

    Mikä määrää sen kuinka paljon liikearvoa pitää kirjata? Miten sen arvo määräytyy? Okei, kirja lukemalla asia selvenee.

    Ja jos olet oikeassa niin Nokia tekee poistoina 2 miljardia euroa Navteqista ja tämä on siis veronvähennyskelpoista matskua? Ja tämä on siis pelkästään poistoja eikä sisällä yhtään liikearvoa?

  8. JTK Says:

    ote nokian osavuosikatsauksesta Q3/2009

    “Nokia suoritti vuoden 2008 vuosittaisen arvonalentumistestauksessa käytettyjen oletusten tarkastuksen ja päivityksen sekä teki näiden oletusten herkkyysanalyysin arvioidakseen NAVTEQin kerrytettävissä olevan rahamäärän. Tämä arviointi ei osoittanut tarvetta arvonalentumiselle NAVTEQin osalta”

    Käsitykseni mukaan olet sekoittanut poistot ja liikearvon, ymmärääkseni liikearvoa ei voida suunnitella kirjattavaksi poistojen tapaan useammalle vuodelle!

  9. vävypoika Says:

    IFRS:ssä liikearvosta ei tehdä poistoja vaan ainoastaan arvonallennustestausten perusteella mahdollisia alaskirjauksia. Liikearvo=kauppahinta-nettovarallisuuden käypä arvo.
    Alaskirjaukset eivät ole verotuksessa vähennyskelpoisia koska ko. osakkeiden mahdollinen myyntivoitto olisi verovapaa.

  10. analyze this Says:

    Näkisin tuossa fim:n tähtianalyytikon ennustuksessa edelleen ennemmin tarvetta hakea gurun viittaa kuin syvällistä analyysiä. Voi olla että kirjaa alas jossain vaiheessa voi olla ettei. Vähän kuin sofia pankin viime kesän “myykää kaikki tuloskaudella romahtaa” tai kuittisen ennen palmin tulosta julkistama “paniikkiostakaa palmia” ennuste.

    Fim ottaa googlen “ilmaisen” navigointisovelluksen syyksi alaskirjaukseen, mutta unohtaa iloisesti että nokialla on ihan vastaavasti ollut navigoinnin sisältäviä kännyköitä markkinoilla jo vuosia. Fimmin kommentti nokian kompuroinnilla navigointia hyödyntävien älypuhelimissa tarvitsisi lisävalaistusta, noissahan nokialla on usan ulkopuolella ihan vastaava asema kuin ennenkin, älypuhelinmarkkinaosuuden kehitys johtuu siitä että nokialaisia ei usassa myydä, ja tämän vuoden aikana jenkit on heränneet tuohon älyluurijuttuun.

  11. turska Says:

    Mun käsittääkseni kirjattava good will lopulta sovitaan johdon, hallituksen ja tilintarkastajien kanssa eikä sinne siis ihan mitä tahansa voida kirjata ja toisaalta ilmeisessä tapauksessa alaskirjaus on tehtävä ja tätäkin tilintarkastajat valvoo

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.