Samsung jyrää luurimarkkinoilla

Samsung antoi ennakkotietoja 4Q myynnistään ja tuloksestaan ja liiketulos oli huimaava 4.5 miljardia dollaria (plus miinus 200 miljoonaa dollaria). Suurin draiveri oli älyluurit joita Samsung myi ilmeisesti 35 miljoonaa kappaletta. Tuolla määrällä ja Samsungin kasvulla ja momentumilla se kyllä ohittaa Nokian tänä vuonna kokonaisvolyymeissä. Voitoissa se on jo ohittanutkin kuten myös myytyjen älyluurien määrässä. Nokialla tekee tiukkaa myydä edes 30 miljoonaa ja itse uskon että myynti on lähempänä 20 miljoonaa kuin 30 miljoonaa kappaletta. Lumian toimitusmäärät olivat 4Q:lla vielä ymmärtääkseni pieni, N9 on marginaaliluuri ja Symbianin kysyntä lienee hyytymässä. Android ja erityisesti Samsung vie kuten myös iPhone ja muut vikisee. Samsung panostaa myös voimakkaasti omaan käyttöjärjestelmäänsä ja ilmeisesti Badasta on tarkoitus poimia parhaita osia tuonne MeeGosta kehitettyyn Linux-pohjaiseen Tizeniin josta Samsung ja sen kumppanit kaavailevat todellista vaihtoehtoa Androidille j a WP:lle.

Pelkkä Android ei takaa onnea, sillä niin Motorola kuin myös HTC raportoivat ennakkotietoja 4Q tuloksesta ja ennakkotieto oli tässä tapauksessa tulosvaroitus. Motorolan älyluuristategia pohjautuu pelkkään Androidiin mikä onkin luonnollista Googlen ostettua sen.  Kireä kilpailu (Samsung, iPhone) ovat vieneet Motorolalta asiakkaita ja lisäksi Moto on ottanut pataan lisenssioikeudenkäynneissä. Liikevaihto oli n. 10% odotettua alhaisempaa ja kannattavuus paljon odotettua alhaisemmalla tasolla. Luureja kävi kaupaksi kokonaisuudessaan vain 10.5 miljoonaa kappaletta joista älyluureja oli 5.3 miljoonaa.

HTC:n 4Q tulos jäi varoitettuakin alhaisemmaksi johtuen kireästä kilpailusta. Nettotulos tippui 25 %. Mikäli yhtiö ei kykene tuomaan kilpailukykyisiä malleja markkinoille alkuvuoden aikana, joutuu firma todellisiin vaikeuksiin. Ehkä yksi sellainen on tuo AT&T:lle julkistettu Titan II jossa on jopa 16 Megan kamerakenno. Pelkällä pikselimäärällä ei silti ole juuri tekoa jos linssi on puutteelinen tai kennon fyysinen koko on pieni.

Viimeisen vuoden pari aika pahasti hukassa luurimarkkinoilla ollut LG etsii myös itseään ja on tällä hetkellä keskusteluissa useiden eri tahojen kanssa strategisista yhteenliittymistä. LG ei kuitenkaan ole aikeissa luopua luuribisneksestään mutta joten isompaa kuviota se etsii. Onko tuo sitten yhteisyritys-tyyppistä toimintaa, OS-valintaa WP:n, Androidin tai Tizenin väliltä vaiko mitä? Selvää on että jotain LG:n pitää tehdä kääntääksen luuribisneksensä voitolle.

 

Advertisements

Tags: , , , , , , , ,

4 Responses to “Samsung jyrää luurimarkkinoilla”

  1. Invest77 Says:

    Samsungilla on edessä kovat ajat, kun Android lakkaa olemasta, kuten olet ennustanut. Montako kuukautta tällä hetkellä veikkaat Androidilla olevan armonaikaa jäljellä?

    • Laimea Silli Says:

      Olen veikannut jo pidempään että Android tulee kallistumaan sen käyttäjille tavalla tai toisella ja siten vähentämään sen haluttavuutta ja kilpailukykyä johtuen näistä patenttikorvausasioista. Osittain näin on jo käynyt ja useampia oikeudenkäyntejä tai patenttiriitoja on edelleen kesken kuten Google vs. Oracle.

  2. Jontte Says:

    Pari pientä tarkennusta Motorolaan liittyen. Sen älypuhelinstrategia on ollut Android only jo pitkään, Googlen kiinnostus ei ole strategiaan vaikuttanut. Kauppa on sovittu jo aikoja sitten, mutta EU ei ole sitä vielä hyväksynyt. Tieto hyväksynnästä piti tulla viime viikolla, mutta sitä on siirretty eteenpäin.

    Todellakaan Nokia ei pääse lähellekään 30 miljoonaa myytyä älypuhelinta, 20 miljoonassakin on tekemistä. Mutta paljon tärkeämpää kuin kappalemäärä tai markkinaosuus on keskihinta ja kannattavuus. Niitä en ala arvailemaan.

    Apple päässee noin 30 miljoonaan myytyyn iPhoneen, mutta keskihinnan pitäis laskea, koska nyt myydään kolmea eri mallia ja 2.5v vanha, 3GS myy hyvin ainakin jenkeissä. Katteet ovat mitä ilmeisimmin pysyneet kovina, kiitos hyvien operaattoridiilien, komponenttihintojen laskun ja erittäin suppean malliston, 4S on vieläkin parempi tässä suhteessa kuin 4, erillistä CDMA-mallia kun ei enää ole (valmistuksen näkökulmasta).

    • Laimea Silli Says:

      Motorolan älyluuristrategia on ollut Android only Androidin alusta lähtien, siis jo vuosia. Jos jutusta sai sen käsityksen että Googlen Moto-kauppa on viimeaikoina muuttanut tuon niin käsitys on väärä.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: