Apple myi 37 miljoonaa iPhonea joulukvartaalilla!!

Olipahan melkoinen aloitus suurten kännyvalmistajien tulosjulkistusten osalta. Apple myi käsittämättömät 37 miljoonaa iPhonea (kasvua 128% vuodentakaiseen) ja on tuolla lukemalla kyllä varmastikin suurin älyluurien osalta niin volyymien, liikevaihdon kuin voiton osalta. Samsung päässee melko lähelle mutta Nokia jäänee lähemmäs 20 kuin 30 miljoonaa kappaletta ja saattaa tehdä tappiota älyluureillaan. Apple sensijaan teki voittoa kokonaisuudessaan 13 miljardia dollaria 46 miljardin dollarin liikevaihdolla.

iPadeja meni kaupaksi 15 miljoonaa kappaletta missä on kasvua 111% vuodentakaiseen. Kilpailijoilla alkaa olla todella tukalat paikat, lähestulkoon kaikilla muilla paitsi Samsungilla ja kenties Kiinalaisilla ja kloonivalmistajilla. Muut taitaa olla tippumassa kyydistä ja pahasti.

Apple on tulosjulkistuksen jälkeen 8% nousussa jälkipörssissä. Mahtaakohan se 500 dollaria oikeasti mennä kohta rikki?

Advertisements

Tags: , ,

6 Responses to “Apple myi 37 miljoonaa iPhonea joulukvartaalilla!!”

  1. Markus Lehtiniitty Says:

    Oli kyllä aivan hullu tulos. 🙂

    Huomionarvoista myös, että Apple myi enemmän iOS-laitteita (62 miljoonaa) kuin Androideja meni yhteensä kaupaksi (60 miljoonaa).

    Ja sata miljardia dollaria kassassa…

    Jotenkin veti kyllä tämä tulos täysin sanattomaksi, oli yli kaikkien odotusten. Itse veikkasin jotain 35 miljoonan iPhonen myyntiä ja tulikin 37. Ja ilmeisesti iPhonen osalta ei koko neljänneksen aikana pystytty lainkaan vastaamaan kysyntään, joten enemmänkin olisi mennyt jos vain olisi ollut.

    Ja nyt sitten piakkoin uutta iPadia putkeen taas ja sitten loppukesästä/alkusyksystä iPhonea, niin meno jatkunee entistäkin vahvempana.

    • Laimea Silli Says:

      Joo, aivan hullu tulos jo ties monettako kvartaalia putkeen. Vanhan sanonnan mukaan mikään puu ei voi kasvaa taivaaseen saakka mutta ehkä Apple tekee poikkeuksen?

    • Jontte Says:

      Oli jokun verran kovempi tulos kuin oletin; en muistanut että kyseessä oli 14 viikon neljännes. Ja odotin dollarin vahvistumisen ja tuotantokapasiteetin vaikuttavan pajon enemmän. iPhone myi paljon enemmän kuin arvelin, mutta iPad ja Mac myynti kasvoivat vähemmän kuin odotin.

      iPhone 4S ei ehtinyt myyntiin Kiinassa edellisen neljänneksen aikana, siellä ja muuallakin on vielä aukkoja iPhonea myyvissä operaattoreissa. Ja kuten Markus mainitsi, kysyntä ylitti tuotantokapasiteetin.

      Huomionarvoista on myös se, että markkinaosuutta ei ole haettu kannattavuudesta tinkimällä, kuten monet muut ovat “joutuneet” tekemään. Myyntikate taisi olla noin 44% ja iPhonen keskihinta on *kasvussa*.

  2. moose Says:

    Vahva tulos, pakko myöntää.

    Näen itse Applen informaatioteknologian toisen aallon menestyjänä. Nokia oli yksi ensimmäisen aallon menestyjistä aikana jolloin Apple rämpi pohjamudissa. Kuka on kolmannen aallon menestyjä? Entä neljännen?

    Omat hälytyskelloni rupeavat soimaan yleensä siinä vaiheessa, kun hehkutus menee yli äyräidensä. Näen siitä hieman merkkejä nyt. Toki hehkutukselle on perusta olemassa, aivan niin kuin Nokian kohdalla oli vuosituhannen vaihteessa.

    En kuitenkaan väitä, että Apple ei voisi menestyä tulevaisuudessa. Se voi sen hyvinkin tehdä. Kaikki riippuu siitä mikä on uusi “game changer” ja että tunnistaako Apple organisaationa sen. Jos tunnistaa, niin tämän jälkeen siihen pitäisi vielä reagoida. Nokia toimii hyvänä esimerkkinä siitä kuinka edellinen game changer (eli siis iPhone) kyllä huomattiin, mutta siihen ei reagoitu riittävän voimakkaasti.

    • Jontte Says:

      Aalloista olet oikeassa, paitsi niiden määrässä. Ensimmäinen IT boomi tapahtui jo 70- ja 80-lukujen vaihteessa. Kyseessä oli todellinen kultaryntäys, Nokia teki silloin MikroMikkoja ja Salora myi Felloweja, Applellakin saattoi olla jotain osaa tai arpaa. Nokian puhelinbusiness puhkesi kukkaan 90-luvulla, joten sen voisi ehkä laskea toisen tai kolmannen aallon menestyjäksi, riippuen vähän miten lasketaan.

      Applelle iPhonen jälkeinen “game changer” oli iPad. Sen myynti on kasvanut paljon nopeammin kuin iPhonen. Apple myy sitä vaikka tietää sen syövän Mac-myyntiä. Toki se syö kilpailijoiden netbook-myyntiä vieläkin enemmän.

      Seuraava askel iPadin kanssa lienee kovennettu panostus sillä kulutettaviin sisältöihin. Ja samassa syssyssä saattaa jotain tapahtua AppleTV rintamallakin.

      Pankissa on rahaa, kannattavuus on kohdallaan ja toimintaa monessa eri segmentissä. En näkisi että Applella on mitään paniikkia rynniä uusille markkinoille vaikka kasvu vähän hidastuisikin.

  3. Arvosijoittaja Says:

    iPhonen konsepti alkaa olla jo vanhahtava ja iPhonesta on tullut yhä enemmän koko kansan tuote esklusiivisen premium-tuotteen sijasta. On kiinnostavaa nähdä jatkossa eletäänkö tällä hetkellä iPhonen parhaita aikoja vai löytääkö Apple vielä jostain uuden vaihteen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: