Korona kiihdyttää digitalisaatiota

Koronakaranteeneja on nyt vietetty Suomessa ja muualla muutamia viikkoja ja maailma ei enää entisestä kun arki taas palaa. Uskon että tämä entisestään kiihdyttää digitalisaatiota niin valtio, kunta kuin yrityspuolella. Palvelu kuin palvelu siirtyy digitaaliseksi ja jos ei siirry se voi kuolla.

Mietitään vaikkapa ravintoloita, tässä tilanteessa ruokaa myydään käytännössä joko netin yli ja joka noudetaan tai kuljetetaan kotiin. Mikäli ravintolalla ei ole nettikauppaa ja nouto- ja kuljetuspalvelua ei sillä ole juuri myyntiäkään. Maksuvälityspalveluiden, tunnistautumispalveluiden ja webbikauppoja tekevien yhtiöiden palveluiden kysyntä kasvaa. Itse olen nyt pariin kertaan tilannut eräästä vakioravintolastani, juuri avatusta webbikaupasta, heidän normaaleita ravintola-annoksiaan, jotka kotiin on kuljettanut taksi. Ravintola on siis aloittanut yhteistyön paikallisen taksifirman kanssa. Hienoa ja nopeaa reagointia ongelmaan. Ilman tätä reagointia olisi näiden ruokailuiden osalta jäänyt rahat saamatta tältä ravintolalta ja taksikyyditkin taitavat olla melko vähissä näinä aikoina. Olen lisäksi ostanut Pivo-sovelluksella Kotipizzaa kotiovelle pariin kertaan. Ruokaa olemme ostaneet kaupasta netin yli kotiinkuljetuksena ja vain pari kertaa pikaisesti piipahtaneet lähikaupassa. Ja näin tulemme jatkamaan vielä viikkoja. Tähän mennessä emme olleet kokeilleet ruuan ostoa kotiin. Luulen että tulemme tätä palvelua käyttämään silloin tällöin normaaliaikanakin ihan ajansäästön takia.

Olutta olen ostanut Pyynikin Käsityöläispanimon (Pyynikin Brewing Company) webbikaupasta. Valitettavasti Suomen holhouslainsäädäntö ei salli suomalaisen panimon kuljettavan tätä tilaustani kotiin vaan se pitää käydä sieltä panimon kaupalta noutamassa. Itselleni tuosta ei ole sen kummempaa ongelmaa, mutta vähänkin kauempaa asuvaa saattaa asia harmittaa ja toki se haittaa panimon myyntiä. Suomessa voi toki tilata olutta netistä kotiovelleen, jos tilaa ne oluet ulkomailta. Jokseenkin mielenvikaista. Alkosta tuli myös ostettua verkosta vähän viiniä ja Pyynikin uutuusginiä. Ensi viikolla pääsee noutamaan.

Kännykkään tuli asennettua myös ABC:n ja Nesteen applikaatiot jolla voi maksaa tankkauksen ja autonpesun kännykällä. Ei tarvitse pidellä automaatin näppäimistöä ja työntää korttia mihinkään. Ainoa mihin tarvitsee koskea on tankkauspistooli. Erinomainen esimerkki digitalisaatiosta. Kaikenlainen maksaminen mullistuu ja kiihtyy koronan takia. Fyysisen rahan ja pankkikortinkin käyttö vähenee ja tilalle tulee applikaatiot ja kännykän lähimaksu.

Etätöitä tämä varmasti boostaa. Yhä usempi tulee tekemään tämän jälkeen etänä ja yhä enemmän. Itse olen tehnyt jo kymmenen vuotta 1-2 päivää etänä kotoa, joten ei tämä minulle ole minkäänlainen ongelma tehdä töitä kotoa. Lounasruokaloita ja työkavereita on toki ikävä. Toimistoissa saattaa yleistyä flexi-työpisteet eli kiinteää työpistettä ei välttämättä ole koska niin moni tekee töitä etänä. Yhtiöille tuo voi tarkoittaa sitä että voi vuokrata pienempiä toimistotiloja ja vuokranantajille tuo ei ole hyvä juttu. Jotkut yhtiöt saattavat luopua omasta toimistosta kokonaan. Silloin harvoin kuin tarvitsee kokoontua fyysisesti voi tehdä niin jossain yhteisöllisessä co-working tilassa tai vastaavassa.

Stockmannin kaltaiset yhtiöt saattaavat tähän koronaan tai sen seurauksiin kuolla, jos tavaroiden ja palveluiden ostaminen siirtyy entistä enemmän verkkoon.

Työmatkustaminen myös uskoakseni vähenee etenkin ulkomaille, netin yli pystyy pitämään kaikki tarvittavat palaverit ilman isoja kustannuksia, aikaa ja vaivaa matkustamiseen. Voi olla että myös vapaa-ajan matkustaminen ulkomaille ottaa hittiä ainakin lyhyellä aikavälillä.

Saa nähdä miten käy perinteisten yökerhojen. Voisivatko nuokin palvelut digitalisoitua tulevaisuudessa? Sensijaan että ollaan yökerhossa, mennäänkin johonkin virtuaaliseen yökerhoon vaikkapa 3D lasien kanssa ihan kotoa käsin ja tutustumaan ihmisiin. Voi ihan itse sekoitella itselleen juomaa. Taksilla sitten voi sopia jatkoja “meille vai teille”.

Ilman toimivia verkkoja, ei tietenkään netin palvelut toimi. Siksi tulevaisuudessa tarvitsemme entistä enemmän puhelinoperaattoreita ja kiinteän verkon operaattoreita ja ne Nokiaa ja Ericssonia ja muita verkkofirmoja.

 

Tags:

One Response to “Korona kiihdyttää digitalisaatiota”

  1. Laimea Silli Says:

    Ja aamu alkoi Stockmannin tiedotteella hakutumisesta yrityssaneeraukseen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: