Tesla vai VW?

Teslan osake on raketoinut tammikuun 2019 alun kurssista 61.4 dollaria nykyiseen 598 dollariin. Prosenteissa 873% Vaikka tammikuun 2021 900 dollarin huipuista on kurssi valunut alas 33% on yhtiön PE-luku edelleen huimat 934. Samalla aikavälillä VW kurssi on noussut 137 eurosta nykyiseen 214 euroon. Prosenteissa 56%. Mutta maaliskuun 106 euron pohjilta yhtiön kurssi on tuplaantunut ja vuoden 2021 alustakin on tullut kasvua kurssiin 25%. Osakekurssin kasvusta huolimatta yhtiön PE-luku on vain 11.9 ja osinkotuotto on 2.3%. Tesla ei osinkoa maksa.

VW:n ennustetaan nousevan suurimmaksi sähköautovalmistajaksi viiden vuoden sisään. ID.3 ja ID.4 mallit ovat erinomaisia ja konsernin Skodan Enyaq – malli on saanut myös hyvän vastaanoton. Volkswagenin arvioidaan valmistavan kaikkiaan 26 miljoonaa täyssähköautoa ja 7 miljoonaa hybridiautoa vuonna 2030 Kiina ja Yhdysvallat mukaan lukien. Teslan markkinaosuus tulee murenemaan, sillä kaikki autonvalmistajat tekevät sähköistä siirtymää, mm. Volvo aikoo lähivuosina lopettaa polttomoottoriautojen valmistuksen kokonaan. Ford Mustang Mach-E:n markkinaosuus USAssa on noussut viime aikoina voimakkaasti ja se on nimenomaan Teslan osuudesta pois.

Joulukuussa 2020 Teslan markkina-arvo oli yhtä suuri kuin yhdeksän suurimman autonvalmistajan yhteenlaskettu markkinaosuus. Nämä ovat siis Volkswagen, Toyota, Nissan, Hyundai, GM, Ford, Honda, Fiat Chrysler ja Peugeot. Teslan osuus koko automarkkinasta on 1% luokkaa. Osakemarkkina on hinnoitellut Teslaan iPhone-tyyppistä tarinaa, eli yhtiön nousee tyhjästä ja valtaa automarkkinoista ison ja sen kannattavimman siivun ja vie suurimmat voitot. Todennäköisyys sille että tuo tapahtuu on hyvin minimaalinen. Itse en päätynyt hiljattain autoa hankkia hankkiessa Teslaan vaan VW konsernin autoon.

Yhtiön perustaja Elo Musk on ostellut viime aikoina lisäksi yhtiön rahoilla Bitcoinia, eli ostamalla Teslaa tulee samalla hypänneeksi mukaan Bitcoin riskeihin. Itse pidän cryptoja lähinnä pyramidisijoituksena. Ne eivät tuota mitään, ei osinkoja ei mitään konkreettista muutakuin valtava sähkönkulutus. Hinta määräytyy siitä kuinka paljon uusia ihmisiä tulee mukaan. Jossain kohtaa seuraa romahdus ja näinhän on monesti jo käynyt. Bitcoinin hinta heiluu voimakkaasti. Riskiä on siis Teslan kurssissa valtavan korkean valuaation lisäksi sen kassavarojen heilumisessa. Ja yhtiö on henkilöitynyt vähintään yhtä vahvasti Elon Muskiin kuin Applen oli aikanaan Steve Jobsiin. Henkilöriskikin on siis suuri yksittäinen tekijä.

Lukujen perusteella valinta on päivänselvä: VW. Saatan ostaa sitä salkkuuni.

Tags: , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: