Ali Baban 3Q 2021 oli pettymys

Ali Baba julkaisi 3Q 2021 tuloksensa torstaina 18.11. ja osakekurssi laski sen seurauksena noin 161 dollarista noin 143.6 dollariin ja perjantaina sulki 140.3 dollariin. Vuodenvaihteessa kurssi oli noin 233 dollaria. Kiinan kommunistihallinnon kiristynyt regulaatio iski melko pahasti samalla kun kilpailukin kiristyi. Melko tarkkaan vuosi sitten kiinalaisviranomaisten huomio alkoi kiinnittyä Ali Babaan ja regulaatio kiristyä. Pähkäilin silloin myymistä, mutta en uskonut että tilanne näin pahaksi menisi. Pääkohdat tuloksesta:

  • Revenue was RMB200,690 million (US$31,147 million), an increase of 29% year-over-year. Kasvuvauhti oli sinällään kovaa, mutta markkina odotti yli 30% kasvua ja yhtiö on aiemmin pystynyt paljon kovempaan kasvuun. Viimeksi vuonna 2014 on kasvu ollut yhtiöllä näin hidasta.
  • Income from operations was RMB15,006 million (US$2,329 million), an increase of 10% year-over-year due to a RMB15,690 million decrease in share-based compensation expense related to Ant Group share-based awards granted to our employees.
  • Adjusted EBITDA, a non-GAAP measurement, decreased 27% year-over-year to RMB34,840 million (US$5,407 million)
  • Adjusted EBITA, a non-GAAP measurement, decreased 32% year-over-year to RMB28,033 million (US$4,351 million). The year-over-year decreases were primarily due to our increased investments in key strategic areas that have exhibited robust growth in operations, as well as our support to merchants. These investments in key strategic areas within our commerce segment, such as Taobao Deals, Local Consumer Services, Community Marketplaces and Lazada, increased by RMB12,575 million year-over-year. Excluding the impact of these investments, profits of our commerce segment would have remained stable year-over-year.
  • Diluted earnings per ADS was RMB1.97 (US$0.31) and diluted earnings per share was RMB0.25 (US$0.04 or HK$0.30).
  • Non-GAAP diluted earnings per ADS was RMB11.20 (US$1.74), a decrease of 38% year-over-year and non-GAAP diluted earnings per share was RMB1.40 (US$0.22 or HK$1.68), a decrease of 38% year-over-year
  • 4Q lienee sujunut tähän asti yhtiöllä hyvin. Kiinan vähittäiskauppa kasvoi 4.9% lokakuussa ja Ali Baba teki uuden myyntiennätyksen Singles Day – kampanjassaan.
  • Yhtiö antoi kuitenkin huonon liikevaihdon kasvuennusteen maaliskuussa päättyvälle tilikaudelleen. Kasvua on tulossa vain 20-23%. Entinen ennuste oli 30%. Toisaalta PE-lukukin alkaa olla alle 20 ja ensi vuoden analyytikkoennusteilla noin 14 eli kalliiksi ei yhtiötä voi haukkua.

Yhtiö joutui mm. kiristyneen kilpailun vuoksi tekemään suuria investointeja mimä romahdutti tulosta. Omistan yhtiön osakkeita suoraan sekä Softbankin kautta.

Tags: ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: