Konecranesin kannattavuus ennätystasolla 1Q 2024

Konecranes julkaisi tänään 1Q 2024 tuloksen. Pääkohdat:

  • Saadut tilaukset olivat 909,1 miljoonaa euroa (1 289,6), -29,5 prosenttia (-29,0 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna). Saadut tilaukset lisääntyivät Kunnossapidossa mutta vähenivät Satamaratkaisuissa ja Teollisuuslaitteissa.
  • Kunnossapidon sopimuskannan arvo oli 326,0 miljoonaa euroa (311,1), +4,8 prosenttia (+5,3 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).
  • Kunnossapidon saadut tilaukset olivat 388,5 miljoonaa euroa (378,8), +2,6 prosenttia (+3,7 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).
  • Tilauskannan arvo oli 3 046,4 miljoonaa euroa (3 281,4) maaliskuun lopussa, -7,2  prosenttia (-6,8 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).
  • Liikevaihto oli 913,1 miljoonaa euroa (899,3), +1,5 prosenttia (+2,5 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna. Liikevaihto kasvoi Kunnossapidossa ja Satamaratkaisuissa mutta pieneni Teollisuuslaitteissa.
  • Vertailukelpoinen EBITA-kateprosentti oli  11,1  prosenttia (10,6), ja vertailukelpoinen EBITA oli 101,8 miljoonaa euroa (95,4). Vertailukelpoisen EBITA-kateprosentin kasvu johtui pääasiassa tuottavuuden kasvusta ja hinnoittelusta.
  • Liiketulos oli 89,1 miljoonaa euroa (85,8),  9,8  prosenttia liikevaihdosta (9,5). Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat yhteensä 4,8 miljoonaa euroa (2,6) ja koostuivat pääasiassa uudelleenjärjestelykuluista.
  • Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,75 (0,66) euroa.
  • Vapaa kassavirta oli 48,8 miljoonaa euroa (116,0).
  • Nettovelka oli 334,7 miljoonaa euroa (586,1) ja nettovelkaantumisaste  21,8  prosenttia (42,3).

Tulos oli erinomainen, mutta tilauksien määrä oli 29% pienempi kuin vuotta aikaisemmin. Silloin toki saatujen tilausten määrä oli huippuluokkaa. Tilaukset vaihtelevat kvartaaleittain eikä tilanne ole niin huono miltä se näyttää tätä yhtä lukua katsomalla. OSakemarkkina ei tuloksesta tykännyt ja kurssi on ollut laskussa. Tällä hetkellä kurssi on 47.68 euroa ja laskua on 2.5%.

Konecranesin kommentit:

Konecranesilla oli hyvä ensimmäinen vuosineljännes. Konsernin saadut tilaukset ja toimituskyky pysyivät hyvällä tasolla. Kannattavuus parani edellisvuodesta, ja ensimmäisen neljänneksen vertailukelpoinen EBITA-kateprosentti oli ennätykselliset 11,1 %. Erityisesti Kunnossapito suoriutui hyvin.

Kysyntäympäristömme pysyi hyvänä ensimmäisellä neljänneksellä, vaikka saadut tilaukset vähenivät 29,0 % edellisvuodesta vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna. Vertailukausi oli vahva Teollisuuslaitteissa ja Satamaratkaisuissa, sillä saimme tuolloin poikkeuksellisen suuria yksittäisiä tilauksia molemmissa liiketoiminnoissa. Tilauskantamme oli 3,0 miljardia euroa maaliskuun lopussa eli 6,8 % pienempi kuin vuotta aiemmin vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna.

Toimituskyky pysyi samalla hyvällä tasolla kuin edellisillä vuosineljänneksillä. Konsernin liikevaihto kasvoi 2,5 % edellisvuodesta vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna ja oli 913 miljoonaa euroa. Suomen satamalakot heikensivät ensimmäisen neljänneksen liikevaihtoa. Lakkojen aiheuttamien viivästysten vaikutus oli noin 15–20 miljoonaa euroa pääasiassa Teollisuuslaitteissa.

Pidämme myös vuoden 2024 taloudellisen ohjeistuksemme ennallaan. Odotamme liikevaihtomme ja vertailukelpoisen EBITA-kateprosenttimme pysyvän samalla tasolla tai paranevan vuonna 2024 vuoteen 2023 verrattuna.

Yleisesti ottaen Konecranesin vuosi on lähtenyt hyvin käyntiin. Ensimmäinen neljänneksemme luo vankan pohjan koko vuoden tulokselle, ja olen ylpeä tiimimme kovasta työstä ja omistautumisesta. Meillä on kaikki edellytykset jälleen hyvälle vuodelle.

Vertailukelpoinen EBITA-kateprosentti parani edellisvuodesta 11,1 prosenttiin. Kateparannus johtui pääasiassa tuottavuuden paranemisesta ja hinnoittelusta. Kannattavuus parani edellisvuodesta Kunnossapidossa ja Satamaratkaisuissa, mutta heikkeni Teollisuuslaitteissa.

Näyttää siltä että Konecranes on matkalla kasvavaan osinkoon ensi keväänä. Omistan yhtiön osakkeita. Itseasiassa Konecranes on noussut salkkuni toiseksi suurimmaksi yksittäiseksi sijoitukseksi.

Tags:

Leave a comment